Ontwikkeling van medewerkers

De arbeidsmarkt van vandaag is dynamisch en voortdurend in ontwikkeling. Veranderingen in technologie, demografie, digitalisering en de markt dwingen organisaties en hun medewerkers om wendbaar te zijn. Stilstand is geen optie; voortdurende ontwikkeling is de sleutel tot succes. In het verleden leerde iemand een vak, ging aan het werk bij een bedrijf, kreeg een lintje bij 25 jaar en bleef 40 jaar in dat vak werken. Die tijd is wel voorbij. De huidige werknemer omarmt leergierigheid en flexibiliteit. Door te blijven ontwikkelen, behoud je aansluiting met het werk, verbeter je je vaardigheden en vergroot je de kansen binnen en buiten je huidige functie. Werkgevers spelen een belangrijke rol in het stimuleren van deze ontwikkeling. Zo help je de werknemers om klaar te staan voor de uitdagingen van morgen. Maar wat levert het jou als werkgever op en hoe stimuleer je werknemers om zich te ontwikkelen? In dit artikel gaan we hierop in.

Heeft een werkgever behoefte aan deze ontwikkeling?

De moderne werkgever is proactief en investeert in de ontwikkeling van haar medewerkers. Natuurlijk wil je als werkgever met je bedrijf mee in alle ontwikkelingen. Daar heb je de juiste mensen voor nodig. Het is een cruciale strategische keuze die veel voordelen oplevert:

  • Gemotiveerde en loyale medewerkers: De kans om je te blijven ontwikkelen geeft een gevoel van waardering en betrokkenheid.
  • Toekomstbestendige vaardigheden: werknemers blijven flexibel, groeien en kunnen vooruitdenken. Medewerkers kunnen tot de ontdekking komen dat andere werkzaamheden leuker zijn of een andere functie binnen het bedrijf beter aansluit.
  • Innovatie en creativiteit: ontwikkeling bevorderen het out-of-the-box denken en leiden tot nieuwe ideeën en oplossingen. Vaak zien wij dat werknemers energie krijgen van de mogelijkheid mee te kunnen denken over de ontwikkelingen bij het bedrijf, op de hoogte te blijven van de richting die een bedrijf op wil.
  • Aantrekkelijke werkgever: organisaties met een cultuur van leren en ontwikkelen trekken talent aan en houden de juiste mensen aan boord. Het draagt in veel gevallen bij aan meer werkplezier.

Geef de mensen de gelegenheid om zich te ontwikkelen zodat je als bedrijf de juiste mensen aan boord hebt om snel en adequaat op nieuwe ontwikkelingen in te spelen.  
De trein staat namelijk niet stil!

Hoe kun je als werkgever je werknemers stimuleren?

Zoals aangegeven is het belangrijk om als werkgever je medewerkers te stimuleren om zich te blijven ontwikkelen. Dit zorgt niet alleen voor gemotiveerde en loyale medewerkers, maar draagt ook bij aan de innovatiekracht en toekomstbestendigheid van uw organisatie.t:

Wees transparant en biedt kansen

  • Wees duidelijk over de ontwikkelingen binnen de organisatie. Laat medewerkers weten welke impact deze ontwikkelingen kunnen hebben op hun werk.  Dit kan door interne communicatie, presentaties of workshops.
  • Maak duidelijk welke opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden er beschikbaar zijn. Bied coaching, mentoring, trainingen en workshops aan. Zorg voor een duidelijk overzicht van alle mogelijkheden.
  • Stimuleer functiedifferentiatie. Bied jouw medewerkers de kans dat als door verbreding of verdieping de inhoud van hun huidige functie verandert en er ook nieuwe functies ontstaan. Bied ondersteuning bij de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden.

Stimuleer open dialoog en participatie:

  • Ga regelmatig in gesprek met uw medewerkers. Vraag naar hun interesses, behoeften en ambities op het gebied van ontwikkeling. Bespreek de eigen talenten van een werknemer en hoe deze in het bedrijf passen.
  • Betrek uw medewerkers bij het bepalen van de koers van de organisatie. Laat ze in brainstormsessies of workshops meedenken in de richting waar je naartoe wil. Dat start de motor vanzelf.
  • Maak gebruik van hun creativiteit en inbreng. Mensen hebben vaak goed ideeën over het werk en de processen en welke rol ze daar zelf in willen vervullen. Stimuleer feedback en ideeën om de organisatie te verbeteren.

Creëer een cultuur van leren en ontwikkelen:

  • Maak leren leuk en uitdagend. Bied diverse leermogelijkheden aan die aansluiten bij de verschillende leerstijlen van medewerkers. Denk aan workshops, trainingen, online cursussen, coaching en mentoring.
  • Erken en beloon de ontwikkeling van jouw medewerkers. Laat ze weten dat je hun inspanningen waardeert. Juist door te laten zien wat hun mogelijkheden zijn, stimuleer je medewerkers in hun ontwikkeling en zorg je dat ze verbonden blijven bij de organisatie.
  • Stimuleer een sfeer van leren en delen. Organiseer leermomenten waar medewerkers kennis en ervaringen kunnen uitwisselen, zoals lunchlezingen of interne workshops.

Begeleid en manage verwachtingen:

  • Maak van ontwikkeling een continu proces. Als Staatvandienst geloven wij dat beleid op ontwikkeling van medewerkers gekoppeld aan bepaalde levensfases belangrijk is. Begeleid uw medewerkers in hun leerproces en help ze om hun leerdoelen te behalen. Dit kan met ontwikkelgesprekken, coaching, feedback en regelmatige evaluaties.
  • Wees duidelijk over wat je van medewerkers verwacht en wat zij van jou kunnen verwachten. Stel heldere doelen en bespreek de wederzijdse verwachtingen.
  • Maak gebruik van externe expertise. Soms hebben medewerkers vragen die beter met een onafhankelijke derde te besproken kunnen. Werk daarom samen met expert opleidingsinstituten, coaches of trainers om medewerkers te ondersteunen.

Door medewerkers te stimuleren in hun ontwikkeling, investeer je in de toekomst van de organisatie. Je creëert een team van gemotiveerde, flexibele en toekomstbestendige professionals die jouw organisatie helpt de organisatie toekomstig bestendig maakt en houdt.

Voor een groep mensen zijn zekerheden nog belangrijk, waaronder een vaste baan, goede inkomsten, een huis. De jongere generaties zijn veel meer op zoek naar werkgeluk. Werk doen omdat je het leuk vindt.
Door als werkgever regelmatig in gesprek te gaan met medewerkers weet je wat hun wensen zijn, welke kwaliteiten ze hebben en wat hun ontwikkelmogelijkheden zijn.
Natuurlijk komt het voor dat ontwikkelwensen in iemands loopbaan niet passen binnen de organisatie. Dan is vertrek van een werknemer jammer, maar slaat het niet zo’n gat in de organisatie. Ga niet één keer het gesprek aan, maar doe dit regelmatig, gestructureerd en manage de verwachtingen.

Zijn werknemers door ontwikkeling loyaler?

Loyaliteit is niet zomaar iets, het is het resultaat van betrokkenheid. Betrek je medewerkers bij de ontwikkelingen binnen het bedrijf, de plannen voor de toekomst en toon interesse in wat er ben hen speelt. Dit creëert een gevoel van samenhorigheid en waardering, wat essentieel is voor loyaliteit. Als werknemers zien dat er mogelijkheden zijn voor (bij)scholing en groei binnen de organisatie binnen hun eigen functie of naar andere functies, geeft dat een gevoel van saamhorigheid. Dit motiveert hen om erbij te willen horen. Het is meer dan alleen geld. Dat is een korte termijn motivator. Mensen willen het gevoel hebben dat ze kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het bedrijf, zich competent voelen en dat je gewaardeerd wordt. Geef medewerkers daarom de kans om ideeën te delen en neem ze serieus. Een betere beloning kun je bijna niet krijgen. Dit is een krachtige motivator die bijdraagt aan meer werkgeluk, betere prestaties en een positievere sfeer op de werkvloer. Zo kan de werkgever bouwen aan een hecht team van medewerkers.

Tips om je droombaan te vinden

Welke rol kan Staatvandienst in de ontwikkeling van medewerkers spelen?

Als werkgever kun je door met elkaar in gesprek te gaan achterhalen wat iemand bezighoudt. Soms weet een werknemer zelf niet weet welke competenties hij bezit, welke richting hij op wil of wat hij in zijn mars heeft. In zulke gevallen kan het helpen om een loopbaancoach in te schakelen. Loopbaancoaches hebben diverse middelen en tests om deze zaken te onderzoeken en een loopbaanadvies te geven, zoals een talentenanalyse, loopbaanscan of loopbaancoaching. Een volledig traject is niet altijd nodig; soms kan één gesprek al voldoende zijn om goed uit te vragen wat iemand motiveert of welke richting goed bij iemand past. Mensen kunnen vastlopen in hun eigen ideeën en overtuigingen. Het is belangrijk dat werknemers zich bewust zijn dat het streven naar verandering niet per se betekent dat ze niet loyaal zijn. Een gesprek met een onafhankelijke professional kan iemand net het zetje in de goede richting geven. Heb je behoefte aan wat ondersteuning bij de ontwikkeling van je werknemers? Ons team is actief in heel Nederland, waaronder Leiden, Rotterdam en Eindhoven. Neem gerust eens contact met ons op om te bespreken welke mogelijkheden het beste passen bij jouw bedrijf.

 

Staat uw antwoord er niet tussen? Neem dan direct contact met ons op.
Wij doen er alles aan om u verder te helpen. We staan u dan ook graag te woord.