De impact van organisatieveranderingen op jouw loopbaan

Iedereen krijgt gedurende zijn loopbaan wel eens te maken met veranderingen, groot of klein, die een impact kunnen hebben op je eigen positie of werkzaamheden. Dit kan variëren van het vertrek van een collega of een leidinggevende, de organisatie die een andere koers wil varen of misschien wel een hele reorganisatie. Ieder persoon reageert anders op dit soort veranderingen en dit kan een grote impact op je hebben. Maar hoe ga je hiermee om? In dit artikel geven we een aantal tips.

Wat voor soort organisatieveranderingen zijn er?

Zijn er in jouw organisatie veranderingen aangekondigd, dan kan dit op allerlei zaken betrekkingen hebben. Je kunt hierbij denken aan:

  • Herstructurering van het management
  • Personeelsmutaties
  • Scholing en opleiding
  • Investeringen of juist het uitblijven hiervan
  • Bezuinigingen
  • Verandering van werktijden
  • Aanschaf van software of vernieuwing
  • Meer of minder vrijheid van handelen
  • Het inhuren van een adviesbureau
  • Strakke bedrijfsvoering, strenger personeelsbeleid
  • Meer of juist minder flexibele inzet van personeel

Wat zijn de gevolgen van veranderingen in een organisatie?

Voor werknemers van bedrijven hebben grote organisatieveranderingen vaak impact op hun verdere loopbaan. Worden er bezuinigingen doorgevoerd binnen jouw bedrijf, dan kan dit betekenen dat er misschien wel personeel ontslagen gaat worden. Het kan ook zijn dat je bedrijf zich gaat richten op een andere markt waardoor de werkzaamheden gaan veranderen. Misschien krijg jij hierdoor wel een ander takenpakket waar andere skills voor nodig zijn of is bij-of omscholing nodig. Of gaat je bedrijf langere openingstijden hanteren, waardoor jij ineens ook een avonddienst moet draaien. Soms hebben de veranderingen ook nauwelijks gevolgen voor jouw werkzaamheden binnen het bedrijf, bijvoorbeeld als er een nieuwe directeur komt en de bedrijfsvoering blijft hetzelfde.

2 pijlen met tekst old way en new way

Wat voor impact kunnen deze veranderingen hebben op jouw als werknemer?

Krijg je te maken met veranderingen binnen jouw organisatie? Dan roepen deze veranderingen automatisch emoties bij je op. Dit kunnen zowel positieve als negatieve zijn. Maar hoe ga je hiermee om? Met zowel de verandering als alle emoties en handelingen die hierbij komen kijken, zodat het je werkplezier niet belemmert?We hebben een aantal tips op een rijtje gezet:

1. Wat doet de verandering met je?

Gaat er wat veranderen? Ga dan bij jezelf na wat voor emoties je hierbij voelt.Ben je verdrietig, boos of voel je weerstand? Erken deze gevoelens dan, het is heel erg logisch dat deze er zijn!Soms helpt het om deze emoties op te schrijven en te beschrijven wat het met je doet. Misschien herken je de emoties wel uit een eerdere situatie. Probeer dan terug te halen wat toen hielp om met die situatie om te gaan.

2. Maak het beeld compleet door vragen te stellen

Weet je nog niet wat de verandering precies gaat inhouden? Stel dan vragen aan de mensen die je beter kunnen informeren over de gevolgen van de organisatieverandering die er aan zit te komen. Zo krijg je voor jezelf een zo volledig mogelijk beeld van wat er gaat veranderen en zijn je gedachtes niet alleen op aannames gebaseerd. Heb je een duidelijk beeld van wat er precies gaat gebeuren, dan zul je zien dat de veranderingen vaak best wel mee vallen.

3. Maak de verandering realistisch voor jezelf

Beschik je over de juiste informatie een weet je wat de verandering inhoudt voor jou? Dan kun je een goede inschatting maken op waar jij zelf invloed op hebt en waarop niet. Stop geen energie in zaken waar je geen invloed op hebt. Maar kijk naar wat je wél kan veranderen in jouw voordeel.

4. Omgaan met weerstand

Voel je veel weerstand bij de aangekondigde veranderingen op je werk. Dat is heel logisch. Verandering kan een gevoel van controleverlies en/of onzekerheid veroorzaken. Probeer voor jezelf na te gaan waar jouw weerstand precies te maken heeft. Kijk vervolgens naar wat je nodig hebt om hier mee om te gaan. Hierbij helpt het om duidelijk beeld voor jezelf te schetsen en terug te kijken naar soortgelijke situaties uit het verleden. Hoe ging je er toen mee om en wat kun je hiervan leren?

5. Wat vind jij belangrijk?

Heb je nog wel plezier in je werk? Bied je werk nog genoeg voldoening? Krijg je genoeg kansen om jezelf te blijven ontwikkelen? Maak een balans op van wat jij belangrijk vindt op het gebied van werk.Schrijf het op. Praat hierover met mensen die je goed kennen of ga eens in gesprek met een loopbaancoach. Je kan het ook bespreekbaar maken met je leidinggevende als je voelt dat die ruimte er is.

6. Ontdek nieuwe kansen

Veranderingen binnen jouw organisatie kunnen ook nieuwe kansen met zich mee brengen. Wie weet kan je doorgroeien binnen het bedrijf of kom je tot de conclusie dat je op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging. Wat je ook gaat doen, maak een keuze wat het beste bij jou past.

Heb je vragen over organisatieverandering?

Verandert jouw werk of organisatie en ben jij benieuwd hoe je hierin mee kunt veranderen of heb je advies nodig over je verdere loopbaan? Neem dan contact met ons op en ontdek wat onze loopbaanadviseurs voor je kunnen betekenen. Staatvandienst maakt er samen met jou werk van!

Staat uw antwoord er niet tussen? Neem dan direct contact met ons op.
Wij doen er alles aan om u verder te helpen. We staan u dan ook graag te woord.

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies voor het optimaal functioneren van deze site. Door gebruik te maken van deze website, stemt u hiermee in. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten