Medewerker aan het woord

Vijf vragen aan…

Om te laten zien hoe het is om te werken bij Staatvandienst hebben wij Johan Dingemanse, Algemeen Directeur, een vijftal vragen voorgelegd. In de maand maart dit jaar is het 10 jaar geleden dat Johan in dienst kwam bij Staatvandienst.

Wat voor iemand kwam 10 jaar geleden binnen bij Staatvandienst?

Een man van 25 jaar die na zeven jaar zijn commerciële baan in de uitzendbranche had opgezegd. Waarom?
“Ik zat niet meer op mijn plek. Het commerciële aspect van de functie trok mij nog steeds, alleen was ik meer op zoek naar een sociale toevoeging. Het sociale heb ik van huis uit meegekregen en is voor mij belangrijk.

Maar wat voor baan dan? Ik zat voor mijn gevoel in een soort ‘quarter livecrisis’.
Ik heb altijd baantjes gehad, van een krantenwijk tot het maken van betonblokken in een betonfabriek. Op mijn 18e ben ik meteen naast mijn studie gaan werken in een branche die aansloot op mijn studie, namelijk de uitzendbranche. Eerst parttime en vervolgens fulltime. Ik was altijd bewust bezig met werk en carrière.
Zodra ik merkte dat mijn werk mij minder energie gaf, ben ik op zoek gegaan naar antwoorden op de vragen: Wie ben ik, wat kan en wat wil ik? Vragen die onze consultants nu ook als hulpmiddel stellen aan hun kandidaten om te achterhalen wat voor werk bij hen past.
Ook ben ik gaan praten met mensen uit mijn netwerk. De welbekende kopjes koffie gaan drinken om te achterhalen wat voor werk anderen deden, wat het inhield of wat hun bedrijf deed. Zo kwam ik in contact met de toenmalige recruiter van Moedigh (toen nog Employment Solutions). Haar heb ik gevraagd wat ik zou moeten doen om aan de slag te gaan als loopbaanconsultant. Door dit gesprek en met haar uitleg werd ik nog enthousiaster. Zij stelde mij voor aan Henk Geerlink (directeur Staatvandienst) en Ingomar Kuiter (destijds verantwoordelijk voor de regio Twente), en de rest is geschiedenis!

Wat zijn jouw mijlpalen in deze 10 jaar?  

Eén van de mijlpalen was het project waarmee ik destijds startte bij Staatvandienst. Een project voor het UWV, namelijk kandidaten die een jaar werkloos waren bemiddelen naar werk. Ik kreeg daar drie maanden de tijd voor, alleen zonder target. Vanuit mijn vorige werk was ik gewend om met doelstellingen te werken. Daarom stelde ik mijn eigen doel vast: het beter doen dan de concurrenten. Dat lukte! 😀  Het landelijk plaatsingspercentage voor het bemiddelen van mensen naar een betaalde baan lag destijds op 7%. Met Staatvandienst haalden we toen 43%, dus ver boven het landelijk gemiddelde!
Dit was dan ook de start van een mooie samenwerking met het UWV Zwolle én de start van ons nieuwe regiokantoor in Zwolle.

Een andere mijlpaal voor mij is de samenwerking met onze opdrachtgevers die na al die jaren nog steeds onze toegevoegde waarde zien, en waarmee we nog steeds naar volle tevredenheid werken. Een mooi voorbeeld daarvan is een organisatie in de openbaar vervoersbranche. Door de samenwerking met onze opdrachtgevers kunnen wij heel veel mensen helpen in hun loopbaan!

Trots ben ik op de continue groei van de organisatie (gemiddeld 20% per jaar). Een goede relatie en samenwerking met opdrachtgevers is daarbij belangrijk. Dit streven wij dan ook elke dag na. Door onze groei kunnen we een steeds grotere bijdrage leveren aan het mooier maken van levens en loopbanen van mensen.

Wat vond je het meest uitdagend in de stap van medewerker naar commercieel directeur?

De meest uitdagende stap voor mij is toch dat ik soms beslissingen moet nemen waarvan ik weet dat deze goed zijn voor de organisatie, maar die de mensen kunnen raken. Een goed voorbeeld daarvan is de beslissing van ruim een jaar geleden om te stoppen met dienstverlening die niet meer goed paste bij onze organisatie. Inherent hieraan was dat bepaalde collega’s, die ooit bewust gekozen hadden om te werken in een bedrijf met deze dienstverlening, hun werk niet meer op dezelfde manier konden doen.

Waar ben je het meest trots op?

De ontwikkeling van de organisatie. Ik ben ontzettend trots op hoe professioneel wij nu al zijn en daarin nog steeds groeien. Op alle collega’s die hard werken, continue kwaliteit bieden en zich elke dag weer inzetten voor Staatvandienst.

En ook, wat ik eerder noemde, de langdurige relatie met opdrachtgevers en kandidaten. Zelf vind ik het heel belangrijk om contact te houden met mensen waarmee ik in het verleden heb samengewerkt of nog steeds samenwerk. Dat geeft mij energie.

Tot slot ben ik trots op alle mensen die we de afgelopen jaren, als Staatvandienst, hebben kunnen helpen in hun loopbaan. Hetzij na ziekte weer terug naar werk, hetzij vanuit boventalligheid naar een nieuwe baan. Of juist omdat ze het plezier even kwijt zijn in hun werk, in bepaalde taken vastlopen of gewoon een andere richting op willen maar niet weten welke. Kortom, een bijdrage kunnen leveren in de verschillende wendingen van ieders loopbaan, door welke oorzaak dan ook. Ik ben ervan overtuigd dat wij iedereen kunnen helpen om weer wendbaar te worden in zijn of haar loopbaan. Dat is erg mooi om te zien.

Wat zijn jouw loopbaantips voor anderen?

 

Ik ben ervan overtuigd dat wij iedereen kunnen helpen om weer wendbaar te worden in zijn of haar loopbaan.

 

Ook aan de slag bij Staatvandienst? Kijk voor de actuele vacatures op onze website.

 

 

 

 

Zie je geen passende functie, maar wil je wel bij ons werken?
Stuur dan een open sollicitatie en misschien zijn we wel een gouden match!