Vijf tips waarmee LinkedIn jou die nieuwe baan oplevert
Maak die goede eerste online indruk

Online profiel

Als je je baan kwijtraakt, of juist op zoek bent naar een andere baan, ga je actief aan de slag met solliciteren. Dat kun je doen door te netwerken, of een sollicitatie op video op te nemen. Maar jouw online profiel is net zo belangrijk! Onderzoek wijst uit dat recruiters en werkgevers veelal LinkedIn gebruiken om te kijken of iemand voor een functie geschikt is. Daarom in deze blog: hoe maak je je eerste online indruk op LinkedIn?

 

Je eerste indruk is digitaal

Wist je dat als iemand jou op Google zoekt, jouw LinkedIn vaak als eerste in de zoekresultaten naar boven komt? Daar kun je gebruik van maken! Je LinkedIn-profiel kun je namelijk zo maken zoals jij dat wilt. Je maakt hierbij je eigen digitale indruk. Wij geven je vijf tips om deze indruk zo positief mogelijk te maken.

Tip 1: stel je profiel open voor iedereen

Een LinkedIn-profiel maak je niet voor niets – je wil gevonden worden en dat andere mensen weten wat jij kan. Dan is het belangrijk dat iedereen jouw profiel kan zien! Let op dat je je profielfoto ook openbaar maakt. Een mooie, professionele foto straalt uit wat jij als werknemer kunt bieden. Dan is die positieve eerste indruk al snel gemaakt! Kijk hier hoe je je LinkedIn-profiel kunt openstellen. 

Tip 2: show off your experience

Zorg ervoor dat je profiel zo volledig mogelijk is. En wees specifiek! Wat heb je in elke functie gedaan? Wat waren je taken, wat was jouw expertise, en waar was je verantwoordelijk voor? Vergeet stages en werkervaringsplekken niet – die zijn minstens zo belangrijk om te vermelden. Alles is belangrijk, en alles mag je delen!

Tip 3: pas je headline aan

De headline (de regel onder je naam) is vaak de naam van je functie. Je kunt natuurlijk vertellen wat je functie is (‘Communicatieadviseur bij Bedrijf X’), maar ook letterlijk: wat je doet! Ga voor bijvoorbeeld Communicatieadviseur met passie voor HR of Ervaren administratief medewerkster gespecialiseerd in non-profit. Zo geef je aan wie je bent en wat je kunt!

Tip 4: laat zien waar je goed in bent

Onderaan je LinkedInpagina kun je aangeven waar jij goed in bent. Je skills, oftewel, je vaardigheden. Anderen kunnen aangeven of ze inderdaad vinden dat jij dat goed kunt. En die vaardigheden komen naar boven in de zoekresultaten. Weet je niet wat je precies kunt invullen? Kijk eens waar je op zou zoeken als je voor een bepaalde functie die jij wilt/hebt zou zoeken. Of vraag je vrienden, collega’s en/of familieleden naar jouw vaardigheden!

Tip 5: wees bereikbaar

Zet je e-mailadres of telefoonnummer in je samenvatting (summary). Zo kunnen werkgevers je direct benaderen en verlaag je de drempel om contact met jou te zoeken.

 

En een laatste tip: volg Staatvandienst op LinkedIn voor de laatste ins en outs over jouw loopbaan!

Laatste artikelen

Elk jaar nemen we ons van alles voor. We kennen ze allemaal, de goede voornemens voor het nieuwe Lees verder...

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) heeft impact op onze samenleving, in het bijzonder op de arbeidsmarkt. In Lees verder...

Staatvandienst, Omzien en Moedigh (SOM) zijn drie zelfstandig opererende bedrijven met een hoofdkantoor in Deventer. Dat is echter Lees verder...

Archief

Januari 2024 1 artikel
December 2023 1 artikel
Oktober 2023 2 artikelen
September 2023 1 artikel
Maart 2023 1 artikel
Februari 2023 1 artikel
Januari 2023 2 artikelen
December 2022 2 artikelen
November 2022 1 artikel
Oktober 2022 1 artikel
Augustus 2022 2 artikelen
Juni 2022 2 artikelen
5 tips voor een beter cv.
Schrijf je nu in en vergroot je kans op de arbeidsmarkt.