Online profiel
Als je je baan kwijtraakt, of juist op zoek bent naar een andere baan, ga je actief aan de slag met solliciteren. Dat kun je doen door te netwerken, of . Maar jouw online profiel is net zo belangrijk! Onderzoek wijst uit dat recruiters en werkgevers veelal LinkedIn gebruiken om te kijken of iemand voor een functie geschikt is. Daarom in deze blog: hoe maak je je eerste online indruk op LinkedIn?
Je eerste indruk is digitaal
Wist je dat als iemand jou op Google zoekt, jouw LinkedIn vaak als eerste in de zoekresultaten naar boven komt? Daar kun je gebruik van maken! Je LinkedIn-profiel kun je namelijk zo maken zoals jij dat wilt. Je maakt hierbij je eigen digitale indruk. Wij geven je vijf tips om deze indruk zo positief mogelijk te maken.
Tip 1: stel je profiel open voor iedereen
Een LinkedIn-profiel maak je niet voor niets – je wil gevonden worden en dat andere mensen weten wat jij kan. Dan is het belangrijk dat iedereen jouw profiel kan zien! Let op dat je je profielfoto ook openbaar maakt. Een mooie, professionele foto straalt uit wat jij als werknemer kunt bieden. Dan is die positieve eerste indruk al snel gemaakt! Kijk hier hoe je je LinkedIn-profiel kunt openstellen.
Tip 2: show off your experience
Zorg ervoor dat je profiel zo volledig mogelijk is. En wees specifiek! Wat heb je in elke functie gedaan? Wat waren je taken, wat was jouw expertise, en waar was je verantwoordelijk voor? Vergeet stages en werkervaringsplekken niet – die zijn minstens zo belangrijk om te vermelden. Alles is belangrijk, en alles mag je delen!
Tip 3: pas je headline aan
De headline (de regel onder je naam) is vaak de naam van je functie. Je kunt natuurlijk vertellen wat je functie is (‘Communicatieadviseur bij Bedrijf X’), maar ook letterlijk: wat je doet! Ga voor bijvoorbeeld Communicatieadviseur met passie voor HR of Ervaren administratief medewerkster gespecialiseerd in non-profit. Zo geef je aan wie je bent en wat je kunt!
Tip 4: laat zien waar je goed in bent
Onderaan je LinkedInpagina kun je aangeven waar jij goed in bent. Je skills, oftewel, je vaardigheden. Anderen kunnen aangeven of ze inderdaad vinden dat jij dat goed kunt. En die vaardigheden komen naar boven in de zoekresultaten. Weet je niet wat je precies kunt invullen? Kijk eens waar je op zou zoeken als je voor een bepaalde functie die jij wilt/hebt zou zoeken. Of vraag je vrienden, collega’s en/of familieleden naar jouw vaardigheden!
Tip 5: wees bereikbaar
Zet je e-mailadres of telefoonnummer in je samenvatting (summary). Zo kunnen werkgevers je direct benaderen en verlaag je de drempel om contact met jou te zoeken.
En een laatste tip: volg Staatvandienst op LinkedIn voor de laatste ins en outs over jouw loopbaan!