Werkplezier
Dat komt misschien door de huidige maatschappij waarin we leven. Alles moet leuk en goed zijn, we willen het maximale eruit halen van wat er in zit. Maar wat is nou werkplezier? Voor mij is het dat mijn werk mij voldoening geeft. Dat ik graag mensen en organisaties help met een vraag of probleem rondom de arbeidsmarkt. Voor mij is werkplezier, het kunnen bijdragen aan een hoger doel. Het vinden van werkplezier was voor mij een zoektocht.
Mijn eigen zoektocht naar werkplezier
Zelf heb ik in mijn leven een aantal bewuste keuzes gemaakt om te komen tot werkplezier. Na mijn studie ben ik gaan werken in de commerciële uitzendbranche; het koppelen van de vacature en de organisatie met het cv en het type mens. Daarbij klanten helpen bij het invullen van de vacature.
Op een gegeven moment merkte ik dat ik geen voldoening meer van mijn werk kreeg. Het bemiddelen tussen mensen die werk zoeken en bedrijven met vacatures, was voor mij niet meer de baan waar ik gelukkig van werd. Dat was het moment om op zoek te gaan naar iets dat meer betekenis gaf in mijn leven. Tijdens die zoektocht ontdekte dat ik graag problemen oplos voor mensen met vragen rondom de arbeidsmarkt. Daar kreeg ik energie van. Zo kwam ik 9 jaar geleden bij Staatvandienst terecht. Vanaf dag één kon ik impact maken en mensen echt helpen bij het vinden van een nieuwe loopbaan of ander werk.
Het verschil kunnen maken
Ik herinner mij een aantal schrijnende situaties in de kredietcrisis in
2011 waarbij mensen wanhopig bij mij kwamen met stapels sollicitatiebrieven. Of ik ze kon helpen met hun zoektocht naar werk. Ze voelden de hete adem van de Bijstand in hun nek. Als ze daar al recht op hadden, want als de partner werkte en ze een koophuis hadden, moesten ze eerst het huis verkopen. Op het moment dat het lukte om hen weer toekomstperspectief te bieden met een baan, gaf mij dat zoveel voldoening! En ook de trajecten waarin ik mensen na ziekte terug naar werk begeleidde, gaven mij energie.
Naast individuele trajecten ging ik ook in gesprek met organisaties over hun aanpak van ziekteverzuim en mobiliteit. Ondersteuning bieden hoe zij hun (zieke) werknemers konden begeleiden naar ander werk en advies geven wat zij in hun aanpak anders konden doen om het werknemersbelang én het werkgeversbelang te optimaliseren. Een win-winsituatie.
Wat is werkplezier voor mij?
Voor mij gaat het bij werkplezier erom dat je elke dag plezierig werk doet, of dat hetgeen waarvoor je je inzet je voldoening geeft. De combinatie is voor mij ideaal. Natuurlijk is niet elke dag leuk of vind ik niet alles wat ik doe leuk. Een deel van je werk is nou eenmaal ‘corvee’.
Sinds 2018 ben ik commercieel directeur bij Staatvandienst. Vanuit deze rol probeer ik nog steeds elke dag het verschil te maken voor werkgevers en werknemers. Met als hoogste doel, een inclusieve arbeidsmarkt waar iedereen met zijn of haar talenten aan bij mag dragen. Momenteel staan werkgevers meer dan ooit te voren open voor mensen die een zogenaamde “afstand” hebben op de arbeidsmarkt. Ik zie de mooiste connecties ontstaan tussen werkgevers en werknemers.
Stilstaan en keuzes maken
Helaas zie ik ook nog erg vaak mensen uitvallen door bijvoorbeeld burn-outklachten of mensen die te lang doorwerken en daardoor hun gezondheid schaden, zowel fysiek als mentaal. Dan is werkplezier ver te zoeken. Vaak ligt de verantwoordelijkheid voor deze problemen bij werknemer én de werkgever. Een werknemer die om welke reden dan ook op dezelfde manier door blijft gaan, terwijl het eigenlijk niet gaat. Bijvoorbeeld omdat hij kostwinner is, een hoge hypotheek heeft, niet weet wat hij anders zou moeten gaan doen of dat hij het niet bespreekbaar durft te maken bij zijn leidinggevende. Soms denken we dat we geen keuze hebben, terwijl soms drastische keuzes nodig zijn. Door je lasten te verminderen door bijvoorbeeld je huis te verkopen en kleiner te gaan wonen om gelukkiger te worden in de keuze qua werk. Uiteraard besef ik dat dit lang niet altijd kan.
Of een werkgever die de werknemer maar blijft belasten met meer werk, omdat het lastig is in deze krapte op de arbeidsmarkt personeel te vinden. Niet ziet dat iemand niet goed in zijn vel zit of minder betrokken is. Kan een werkgever dan keuzes maken om bijvoorbeeld werk uit te besteden of minder werk aannemen? Of juist in gesprek te gaan met de werknemer om te achterhalen wat er speelt?
Het zijn lastige keuzes waar we denk ik allemaal mee te maken hebben. Het is goed om hier bewust een keer bij stil te staan en hierover met elkaar in gesprek te gaan. Neem eens de tijd om echt na te denken of je geen andere keuze in je loopbaan moet maken om gelukkiger te worden of om te voorkomen dat je ziek wordt of uitvalt.
Ook voor werkgevers is het belangrijk om de tijd te nemen en te achterhalen of werknemers nog goed in hun vel zitten. Is de hoeveelheid werk nog reëel of moeten andere keuzes worden gemaakt? Kortom, ga in gesprek met elkaar. En kun je wat extra ondersteuning gebruiken op dit vlak? Dat kan. Neem dan eens contact met ons op.
Werkplezier, plezier op je werk, ik gun het iedereen van harte!
Auteur: Johan Dingemanse is commercieel directeur bij Staatvandienst. Johan heeft bijna 9 jaar ervaring in het begeleiden van mensen en adviseren van organisatie op het gebied van loopbaan advies, re-integratie & outplacement.
Zijn aanpak is altijd ondernemend, resultaat- en samenwerkingsgericht om zo een
win-winsituatie te creëren voor iedereen met wie hij samenwerkt.