Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1
In dit reglement wordt onder de hierna aangegeven begrippen het volgende verstaan:
Klacht | Een schriftelijke uiting van ontevredenheid. |
Indiener | Degene die de klacht bij Staatvandienst indient. De indiener is een opdrachtgever, kandidaat of samenwerkingsrelatie vanuit een of meerdere diensten vanuit Staatvandienst. Indien er geen directe relatie tussen de indiener en Staatvandienst bestaat kan de kwaliteitsfunctionaris besluiten de klacht niet verder te onderzoeken of in behandeling te nemen; |
Contactpersoon | De werknemer van Staatvandienst waar de indiener normaliter mee te maken heeft; |
De ontvanger | De werknemer die de klacht als eerste ontvangt en er zorg voor dient te dragen dat er een klachtbehandelaar toegewezen wordt; |
Klachtbehandelaar | Indien de klacht gericht is op de contactpersoon van de indiener zal diens leidinggevende de rol van klachtbehandelaar op zich nemen. Klachten welke niet persoonsgebonden gebonden zijn maar zich richten op andere facetten van de dienstverlening van Staatvandienst worden door de kwaliteitsfunctionaris afgehandeld. In geval van (mede) betrokkenheid van de leidinggevende of kwaliteitsfunctionaris wordt de klacht behandeld door de Directie van Staatvandienst. De klachtbehandelaar is verantwoordelijk voor een zorgvuldige, vertrouwelijke en tijdige afhandeling van de klacht; |
Kwaliteitsfunctionaris
| De werknemer binnen Staatvandienst die alle klachten, procedurele afwijkingen en incidenten registreert, monitort, archiveert en analyseert. De kwaliteitsfunctionaris heeft een adviserende en indien nodig escalerende verantwoordelijkheid richting de directie van Staatvandienst; |
Klachtenformulier | Een word-format dat de klachtbehandelaar gebruikt om alle contactmomenten, ingediende stukken, stappen en gemaakte afspraken gedurende de klachtafhandeling in te verwerken; |
Klachtenarchief | Het archief is een digitale omgeving waar het klachtenformulier en bijbehorende stukken in bewaard worden. Het klachtenarchief wordt vormgegeven volgens ons privacyreglement; |
Klachtenregistratie | Vanuit kwaliteitsdoeleinden worden klachten geregistreerd. De kwaliteitsfunctionaris voert deze registratie uit en ziet erop toe dat alleen de feitelijkheden relevant voor de kwaliteitsontwikkeling van de organisatie vastgelegd worden. |
Paragraaf 2 Uiteenzetting klachtenprocedure aan cliënt
Artikel 2
Een indiener wordt op verschillende manieren geïnformeerd over Staatvandienst haar klachtenreglement en -procedure. Zo is ons klachtenreglement te vinden op onze website, wordt er naar verwezen in onze algemene voorwaarden, staat het in het kandidatenportaal en in onze startrapportages.
Paragraaf 3 Indiening van een klacht
Artikel 3
De indiener heeft het recht om over de wijze waarop Staatvandienst haar dienstverlening vorm geeft een klacht in te dienen.
Paragraaf 4 Ontvangst en vastleggen klacht
Artikel 4
Artikel 5
Naar aanleiding van het kenbaar maken van een klacht ontvangt de indiener binnen 2 werkdagen een ontvangstbevestiging per mail, deze bevat:
Paragraaf 5 Wijze van behandeling
Artikel 6
Artikel 7
Aan de contactpersoon wordt, indien wenselijk/mogelijk, een afschrift van de klacht toegezonden. De afweging ten aanzien van het delen van de klacht ligt bij de klachtbehandelaar en wordt op basis van ernst en aard gewogen.
Artikel 8
Artikel 9
Artikel 10
Een klacht wordt als afgehandeld beschouwd als de acties en maatregelen die naar aanleiding van de klacht zijn bepaald zijn uitgevoerd. De indiener ontvangt een bevestiging van de afsluiting van de klacht. Uiteraard kan op verzoek van de indiener de klachtenprocedure voortijdig afgesloten worden.
Paragraaf 6 Archivering, registratie en evaluatie
Artikel 11
Paragraaf 7 Geschillenregeling
Artikel 12
De indiener kan indien de klacht niet tot diens tevredenheid is afgehandeld door Staatvandienst, gebruik maken van de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan de Oval. Te bereiken via: www.klachtregeling.nl