Duurzame inzetbaarheid bij millennials en generatie zero
De media opent regelmatig met koppen als: “arbeidstekorten, meer vacatures dan werkzoekenden, moeilijker dan ooit om personeel te vinden”. We ervaren dit dagelijks, of je nou met het openbaar vervoer reist, gebruik maakt van zorg of hulpverlening, een drankje op het terras bestelt of naar het buitenland vliegt. Werkgevers staan voor een pittige opgave: hoe vind en behoud ik de juiste mensen en hoe voorkom ik dat de werkenden door de hoge werkdruk uitvallen?
De generaties op de werkvloer
Hoe houd ik werknemers, van welke leeftijd dan ook, duurzaam inzetbaar?
Best een lastige vraag, omdat werkgevers te maken hebben met vijf actieve generaties op de werkvloer, die verschillend denken over wat zij belangrijk vinden in hun werk, en wat zij van hun werkgever verwachten.
De vijf generaties bestaan uit:
- de babyboomers
- generatie X
- pragmatische generatie
- millennials ofwel generatie Y
- generatie Z (Gen Z)
De millennial groeide op in grote welvaart en heeft hoge eigen verwachtingen om alles perfect te doen en om succes te hebben. Dat blijkt o.a. uit het Millennial Onderzoek. En recent komt Gen Z de arbeidsmarkt op, ook wel Digital Natives genoemd. Deze generatie is opgegroeid met computers, internet en social media. Zij zijn ver(der) ontwikkeld op technologisch gebied.
Deze generaties staan ook wel bekend als de curling-generatie waarbij ouders hun kinderen over beschermen voor tegenslagen en obstakels in het leven en deze wegvegen voordat de kinderen hierover kunnen struikelen.
In een krappe arbeidsmarkt weten mensen dat werkgevers hen op dit moment harder nodig hebben dan andersom en daarom meer of andere wensen hebben op het gebied van salaris, hybride werken, persoonlijke ontwikkeling, etc. Aan de andere kant kampen werkenden door de krapte en hoge uitval van collega’s, met hoge werkdruk en mentale uitdagingen.
Bij duurzame inzetbaarheid denkt men vaak al gauw aan de oudere generaties om hen gemotiveerd en gezond te houden tot aan het pensioen. Maar het gaat over alle vijf generaties. Zeker bij de jongere generaties is dit minstens zo belangrijk, als niet, veel belangrijker. Zij hebben nog een lange weg te gaan richting het pensioen. Maar hoe weet je wat mensen nodig hebben om dit te kunnen doen?
Waarom is duurzame inzetbaarheid bij millennials en Gen Z zo belangrijk?
Beide generaties worden overspoeld met informatie. Is het niet tijdens hun studie of werk, dan wel onderweg naar huis of met de telefoon op de bank. Zij staan continu ‘aan’ en rust is vaak ver te zoeken. Op basis van een onderzoek gehouden onder 35.000 werknemers wereldwijd, geeft meer dan de helft van de millennials en gen Z aan, hun baan op te zeggen als het hen ervan weerhoudt om van het leven te genieten.
Daarnaast hebben millennials bovengemiddeld vaak last van een burn-out. Het CBS concludeerde in 2019 dat maar liefst 21% van de werknemers tussen de 25 en 35 jaar burn-outklachten had. Dit is een aanzienlijk groter deel dan de overige leeftijdsgroepen. Dus ook qua risico op uitval door ziekte is deze generatie kwetsbaar. Er moet iets veranderen! Samen zorgdragen voor duurzame inzetbaarheid is één van die veranderingen.
Hoe pas je duurzaam inzetbaarheid bij millennials en de Gen Z toe?
Om te weten wat millennials en Gen Z nodig hebben op het gebied van duurzame inzetbaarheid, kun je kijken naar de verschillen tussen de generaties (https://www.intermediair.nl/werk-en-carriere/op-de-werkvloer/vijf-generaties-in-het-bedrijf-in-theorie-werkt-het-perfect-in-de-praktijk).
Generatiestrateeg Marjolein Risseeuw signaleert dat ‘De oudste generatie leeft om te werken. Die gaat pas naar huis als het werk af is. Gen Z, gaat naar huis als het tijd is. Zij hecht veel waarde aan het privéleven. Het is de generatie die zegt: dit is wat ík belangrijk vind, dit is mijn lifestyle.’
Duidelijk is dat de millennials en de Gen Z anders in het leven staan. Op het werk verwachten zij van leidinggevenden dat deze het mogelijk maken om continu te kunnen ontwikkelen. Daarbij is werkgeluk een levensdoel. Persoonlijke ontwikkeling, doen waar je energie van krijgt en flexibel werken dragen bij aan meer energie, een betere werk-privé balans, minder uitputting en minder verzuim. Kortom: werkgelukkigheid.
Dit zijn cruciale verschillen waarmee rekening moet worden gehouden bij het duurzaam inzetbaar houden van werknemers. Dit wordt ook wel generatiemanagement genoemd.
Duurzame inzetbaarheid en generatiemanagement
Duurzame inzetbaarheid begint bij het voeren van dialoog. Zorg als werkgever dat je weet wat er speelt bij de verschillende generaties. Niet éénmalig, maar borg dit structureel. Stel vragen zoals:
- Wat is belangrijk voor jou in jouw werk?
- Welke kwaliteiten en vaardigheden zou je je willen verbeteren en wat is hiervoor nodig?
- Hoe passen jouw persoonlijke ambities in de ambities van de organisatie of andersom?
Investeer daarnaast in opleiding en ontwikkeling.
Duurzame inzetbaarheid bereik je door een intern proces binnen de organisatie in werking te zetten met focus op onder andere werkgeluk, persoonlijke ontwikkeling, perspectief en werk vitaliteit van werknemers en doelen van de organisatie.
Meer weten over duurzame inzetbaarheid en generatiemanagement? Staatvandienst kan helpen!
Werknemers zijn (steeds meer) zelf verantwoordelijk voor hun eigen duurzame inzetbaarheid. De experts van Staatvandienst hebben jarenlange kennis en ervaring bij de toepassing van generatiemanagement en duurzame inzetbaarheid. Wij kunnen bij deze vraagstukken helpen, adviseren en ondersteunen.
Met behulp van effectieve interventies stimuleren wij werknemers om de regie over hun loopbaan te nemen en om werkgevers hen hierin te ondersteunen. Onze interventies geven inzicht in het toekomstperspectief van het huidige werk, de competenties of eventuele toekomstige loopbaanmogelijkheden van werknemers binnen elke generatie.
Wil je meer weten over de mogelijkheden of heb je vragen? Neem dan op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur vrijblijvend contact op via ons centrale nummer
0570 – 62 48 99 of stuur een mail naar info@staatvandienst.nl. We denken graag mee en staan klaar met onze kennis en ervaring om te helpen.