Coaching op veilige afstand
Het is een bijzondere tijd waarin we uitgedaagd worden om op een andere wijze onze begeleiding vorm te geven. Fysiek persoonlijk contact willen we op advies van het RIVM voorkomen, dus schakelen wij over op het persoonlijk coachen op afstand. In dit artikel meer daarover.
Bij telefonische coaching of coaching via videobellen (ook wel e-coaching of online coaching genoemd) is het persoonlijk contact tussen coach en kandidaat verbaal en/of via de gezichtsuitdrukking. Lichaamstaal is niet zichtbaar. Hoewel je deze informatie mist, ontbreekt ook een eventuele verstorende werking hiervan. Niet onbelangrijk: we minimaliseren de kans op verspreiden van het Covid-19 virus!
Wat zijn de voordelen van coachen op afstand?
Naast dat er geen geografische beperkingen zijn, is coaching op afstand ook heel effectief. De coach en de kandidaat worden niet afgeleid door elkaar of de omgeving waarin ze elkaar ontmoeten. Het zorgt voor meer gelijkwaardigheid in de relatie. Vaak kom je sneller ter zake dan in een fysiek persoonlijk gesprek, omdat je minder tijd neemt voor vragen die niet gericht zijn op het traject. Daardoor neemt het minder tijd in beslag en gaat een gesprek sneller. Coaching op afstand kan meer ontspannen zijn, doordat zowel kandidaat als coach zelf een plek kunnen kiezen waar zij zich prettig voelen.
Zijn er ook nadelen aan coaching op afstand?
Natuurlijk zijn er ook nadelen ten opzichte van persoonlijke reguliere coaching. Denk aan situaties waarin je met meerdere personen een gesprek voert, zoals een 3-gesprek met de werkgever erbij. Met name om het proces te monitoren, maar soms mis je ook bepaalde gelaatsuitdrukkingen of lichaamstaal.
Ook bij meer emotionele of diepgaandere gesprekken kan een gesprek op afstand wat lastiger zijn. Dan kunnen lichaamstaal samen met gezichtsuitdrukking cruciaal zijn. Coaching via bijvoorbeeld de telefoon is vaak te beperkt.
Zeven tips voor coaching op afstand
- Een goede voorbereiding is het halve werk. Verdiep je vooraf in de kandidaat en in de manier waarop je het gesprek aan wilt pakken. Het effect van het gesprek is daardoor groter.
- Bel vanuit een ruimte waar je rustig en ongestoord kan praten. Zorg voor een goede verbinding en gebruik oordopjes. Zo heb je je handen vrij om bijvoorbeeld aantekeningen te maken tijdens het gesprek.
- Begin het gesprek met het gezamenlijk vaststellen van de bespreekpunten en vraag naar het doel. Wat wil je aan het eind van dit gesprek bereikt hebben om te kunnen zeggen dat dit nuttig was? Of Waar hoop je op? Welk verschil zal dat maken?
- Verdiep je in je kandidaat, luister en vraag door. Leer gebruik te maken van LSD, dat staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. LSD is een gesprekstechniek waarmee je structuur aanbrengt in je communicatie. Vooral op je werk kan het handig zijn om deze in te zetten. Met deze methode maak je een gesprek over een complex onderwerp duidelijker voor beide partijen. Leuk om te beheersen; communicatie is uiteindelijk een belangrijk onderdeel van ons werk!
- De kandidaat ziet geen lichaamstaal maar alleen je gezicht of hoort alleen je stem. Daarom is je spreekstem heel erg belangrijk. Spreek zoveel mogelijk vanuit je borst of buik en niet vanuit je keel. Je stem is dan lager en prettiger om naar te luisteren. Zit rechtop. Zo voorkom je trillingen in je stem. Een monotone stem is niet prettig om naar te luisteren. Spreek daarom een beetje ritmisch. Je kunt aan het einde van de zin je stem een beetje omhoog laten gaan. Haal voordat je gaat bellen diep en rustig adem. Houd tijdens het gesprek een rustige ademhaling aan. Zo klink je minder zenuwachtig en rustiger.
- Focus op je gesprekspartner, niet op je eigen gedachten. Eigen gedachten kunnen je afleiden. Luister aandachtig en zonder vooroordelen of oplossingen in je hoofd. Zorg voor rust en een goede concentratie. Rust heeft een positieve invloed op mensen. Kijk maar eens om je heen: mensen die rust uitstralen, trekken andere mensen aan. Bovendien straalt rust over op de ander.
- Vat het gesprek samen en zet op een rijtje wat er gaat gebeuren. Zo controleer je of je het goed hebt begrepen. Maak hiervan een korte samenvatting in een mail en noteer de vervolgafspraken.
Conclusie
Telefonische (beeld)coaching of coaching via videobellen op afstand is op dit moment een goed alternatief voor fysieke, persoonlijke coaching. Belangrijk is daarbij wel dat de coach goed met de verschillende middelen kan omgaan en de stappen zet volgens de richtlijnen van reguliere persoonlijke coaching.
Nu de overheid en het RIVM iedereen richtlijnen oplegt om fysiek contact te voorkomen, kunnen wij met deze vorm van coachen op afstand ook onze optimale dienstverlening garanderen. Uiteraard hopen wij snel weer een goede mix van persoonlijke coaching face to face en op de werkvloer (coaching on the job) te kunnen bieden.
Auteur: Esther Hillebrand, vakspecialist jobcoaching en de nieuwe dienstverlening coaching on the job. Dit is een aanpak op maat om medewerkers hun doelen en ambities te verkennen en te realiseren, ook in situaties van (dreigend) verzuim.