Een nieuwe start voor Johan
Deze keer het succesverhaal van consultant Olga Akpinar die met cliënt Johan vooral werkte aan zijn mindset.
Johan is ruim 35 jaar werkzaam geweest bij ING. Toen hij te horen kreeg dat hij boventallig werd, was dat best even slikken. Inmiddels is hij werkzaam bij Connexxion als chauffeur vervangend vervoer. Mensen die boven de 74 zijn óf die een chronische ziekte hebben, kunnen een beroep doen op de diensten van Johan. Samen met Johan blikken we terug op de weg die hij aflegde naar zijn huidige functie bij Connexxion.
De eerste periode bij HR Mobility
Nadat zijn functie verviel, is Johan in een HR Mobility traject van ING gekomen. Dit traject is voor Johan echt van waarde geweest. Johan vertelt: “Vlak na mijn ontslag zouden we met de ontslagen mensen van mijn afdeling twee dagen naar een hotel gaan. Mijn eerste gevoel was: Afzeggen. Ik had er weinig zin in. Wat konden zij nu nog voor me doen?”
Tóch ging hij. En met succes. “De eerste dag kreeg je alle ruimte om je verhaal te vertellen”, vervolgt Johan. “Tijdens de tweede dag stond vooral het ‘Wat nu?’ centraal. De mensen die ons gedurende deze twee dagen begeleiden, gaven duidelijk aan dat er nu ruimte was om te gaan doen wat je altijd al had willen doen. Hierdoor kreeg ik toch weer hele andere ideeën.”
Na deze dagen werd Dieuwke de mobiliteitsadviseur van Johan: “Daar had ik expliciet om gevraagd, omdat zij al eerder mijn leidinggevende was geweest en de verhouding goed voelde. Met haar heb ik veel gesprekken gevoerd. Daarnaast kregen we CV-training, maar ook nieuwe inzichten door anderen op te laten schrijven wat ze van je vonden. Best wel interessant.”
Intensieve begeleiding
Over wat het bemiddelingstraject bij Mobility hem heeft opgeleverd, zegt Johan: “Ten eerste het gevoel richting ING. Door de intensieve begeleiding kon ik echt mijn ‘ei kwijt’. Daarnaast natuurlijk de focus op mijn nieuwe functie. In 2010 ben ik ook al eens boventallig verklaard en toen had ik al bedacht dat ik graag mijn chauffeurspas zou willen halen. Destijds heb ik ook weer intern gesolliciteerd en werd ik aangenomen. Daardoor is dat plan naar de achtergrond verdwenen. Nu was het moment. Daarover heb ik veel gesproken met Dieuwke.”
Outplacement traject bij Staatvandienst
Na 7 maanden bij HR Mobility ben ik bij Staatvandienst terechtgekomen en heeft Olga mij verder begeleid. Johan vertelt: “Staatvandienst heeft bij mij vooral aan mindset gedaan. Zij zijn verder gegaan waar ik bij ING was gebleven.”
Olga vult hierbij aan: “Johan kon al vroeg overstappen naar een outplacement traject, omdat hij heel duidelijk zijn doel voor ogen had. Namelijk: chauffeur worden voor een specifieke doelgroep. Met het opleidingsbudget dat hij van ING heeft gekregen, heeft hij die chauffeurspas gehaald. Daarna begon de zoektocht naar een baan én het coachen.”
Even schakelen
De begeleiding van Staatvandienst vond Johan zeer prettig: “Zoals ik al aangaf, moest ik na 35 jaar dienst echt even schakelen. Niet alleen komt je bestaande positie te vervallen, maar ook financieel ziet het er ineens anders uit. Bij ING hadden we het achteraf gezien heel goed.”
“Dat is ook een onderdeel geweest waar we Johan echt bij hebben moeten helpen. Hem een goed overzicht geven van de financiële situatie en zijn mogelijkheden”, aldus Olga.
Aan de slag bij Connexxion
“Via Staatvandienst werd ik geattendeerd op werk.nl van het UWV. Daar stond ook deze vacature op”, glimlacht Johan. Hij werd aangenomen, maar vrijwel direct gooide een beperking roet in het eten. “Ik kreeg een klapvoet, waardoor ik niet meteen als chauffeur aan de slag kon. Eerst moest mijn voet herstellen en als ik zou slagen voor de test van het CBR mocht ik alsnog aan de slag. Gelukkig gebeurde dat eind november 2015. Vanaf dat moment heb ik eerst twee maanden via een proefplaatsing gewerkt en nu heb ik een contract.”
Vooruitkijken en niet star vasthouden
Terugkijkend op het hele traject heeft Johan ook lastige momenten gehad: “Het lijkt alsof je geen doel meer hebt in je leven. Zeker doordat ik met mijn voet kwam te zitten duurde het lang en kon ik ook echt even niets doen. Heel frustrerend.” Tegelijkertijd vertelt Johan ook trots dat het halen van zijn chauffeurspas toch wel een heel leuk moment was.
Advies van Johan
Johan heeft veel geleerd van de hele periode: “Vooral dat je verwachtingen bij moet stellen. Vooruit kijken en niet te star vasthouden aan wat je had. Bij ING had ik een leuke baan, een vast contract en een goede beloning daarvoor. Bij Connexxion zijn mijn arbeidsomstandigheden minder en heb ik een tijdelijk contract. Maar het positieve van de situatie: ik heb weer werk, een doel in mijn leven én leuke gesprekken met de mensen die ik in de auto heb.” Het advies van Johan is: “Probeer iets te gaan doen wat je echt leuk vindt.”