Socialiteren
Socialiteren? Moet dit niet solliciteren zijn? Nee dus. Socialiteren is de samenvoeging van Solliciteren & Social Media. Het is een term die gebruikt wordt om aan te geven dat deze twee factoren in de huidige tijd onlosmakelijk met elkaar verbonden lijken te zijn. Steeds vaker worden je social media profielen bezocht door bedrijven waar jij gesolliciteerd hebt. Deze bedrijven hebben je brief ontvangen, maar zijn benieuwd naar de persoon erachter. Kortom; je identiteit (wie je zegt te zijn) zou overeen moeten komen met je imago (wat straal je uit).
Afgewezen op je facebook foto’s
Onderzoek heeft onlangs uitgewezen dat 71% van de werkgevers online informatie zoekt over de kandidaten die gesolliciteerd hebben. 19% van hen geeft aan een sollicitant te hebben afgewezen op basis van de online uitkomsten. Ai. Hoog tijd dus om je eigen profielen te scannen door de ogen van je toekomstige werkgever.
5 tips voor je beste online versie
1. Wees up-to-date
Als je eenmaal begonnen bent aan een LinkedIn profiel, maak deze dan ook af. Zorg voor een juiste foto, een goede inleiding en heldere omschrijvingen bij je voorgaande functies. Ondanks dat LinkedIn vooral zakelijk is, kan je door je manier van schrijven prima een beetje van jezelf laten zien. Wat Facebook, Twitter & Google betreft; zorg dat deze profielen duidelijk overeen komen met het imago dat jij wilt uitstralen. Probeer daarom discutabele zaken voor jezelf te houden; politieke kwesties & religie zijn nogal persoonlijk. Maar ook het feit dat jij de weekenden doorbrengt in je stamkroeg is misschien beter om niet uitgebreid te vermelden. Ontspanning & discussie zijn prima, maar wel in balans.
2. Wees duidelijk
Voordat je de sollicitiatiebrief verstuurt is het handig om bij jezelf na te gaan waar je nu staat en waar je naartoe wil. Wie ben je? Wat kan je? Welke meerwaarde bied je aan het bedrijf? Wat wil je? Vragen die zowel handig zijn om jezelf te stellen wanneer je start met je sollicitatietraject, maar die ook zeker interessant zijn wanneer je eenmaal aan tafel zit. Je kent jezelf nu goed. Je weet waar je kracht ligt en welke zwaktes je om kunt buigen in kansen. Kortom; je komt goed voorbereid en zelfverzekerd over als het zover is.
3. Wees bewust
Weet jij wat er allemaal over jou op het internet te vinden is? De meeste publicaties heb je er waarschijnlijk zelf opgezet, maar tags van anderen zijn misschien aan jou voorbij gegaan. Je kan het vrij eenvoudig terugvinden door op je volledige naam “tussen haakjes” te zoeken in Google. En? Valt het mee of tegen. Op basis hiervan kan je ook meteen kijken wat er op je social media profielen te vinden is. Voor de zekerheid is het handig om overal even uit te loggen. Dan zie je namelijk meteen wat er nog op privé gezet moet worden.
4. Wees vindbaar
In je inleiding op LinkedIn en de profielen van je andere social media heb je de mogelijkheid om jezelf te introduceren. Maak hier handig gebruik van. Je hebt in de vorige stap tenslotte zelf kunnen zien hoe goed social media scoren in combinatie met je naam. Zorg ervoor dat je gevonden wordt op de juiste woorden. Op LinkedIn zie je bijvoorbeeld heel veel voorbij komen: “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” Er zijn helaas maar heel weinig bedrijven die nieuwe mensen zoeken op basis van die zoekwoorden. Maak je er van “Accountmanager zoekt nieuwe verkoopkansen” dan word je waarschijnlijk al een stuk vaker gevonden. Je mag per profiel een andere tekst gebruiken, maar overal dezelfde enthousiaste, op het lijf geschreven tekst is ook prima.
5. Wees aantrekkelijk
Aantrekkelijk voor je nieuwe werkgever? Ook. Maar vooral voor mensen die daar al werkzaam zijn. Maak een lijst met bedrijven waar jij graag zou willen werken en probeer te achterhalen wie er nu op jouw toekomstige stoel zit. Deze personen hebben vast een twitter account of een LinkedIn profiel die zakelijk gezien interessant voor je zijn. Geef dit ook aan wanneer je de uitnodiging verstuurt. Eenmaal geaccepteerd heb je de mogelijkheid om inhoudelijk te reageren op geplaatste content of gedeelde artikelen. Laat zien wat jij waard bent, maar overdrijf niet. Waarom je dit zou doen? 70% van alle vacatures worden nooit ergens geplaatst, omdat ze deze eerst intern uitzetten. Wanneer jij dan naar voren bent gekomen als een persoon met de juiste expertise heb je kans om in de toekomst voorgedragen te worden voor een functie die jij altijd hebt gewild!
Zo zie je maar: socialiteren moet je leren. Met deze tips moet je een heel eind komen. Denk je toch meer hulp nodig te hebben? Reintegratie, Outplacement & Loopbaanadvies organisatie Staatvandienst is specialist in arbeidsmobiliteit en kan je hierin uitstekend coachen. Mail ons voor meer informatie.
Mocht je momenteel aan het solliciteren zijn, dan kan ons andere artikel over sollicitatieverlof ook erg interessant zijn.